Płock zakończył postępowanie przetargowe na dostawę 18 nowych autobusów zasilanych wodorem – pierwszych w mieście. W konkursie wpłynęła tylko jedna oferta i wiemy już, czy Płock postanowił ją przyjąć.
Na sfinansowanie zamówienia przygotowano 74,84 mln zł brutto. Zakup będzie współfinansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” przyznał miastu dofinansowanie na poziomie prawie 61 mln zł. Szerzej na temat
motywacji miasta do inwestowania w autobusy wodorowe pisaliśmy już wcześniej.
Ofertę złożył wyłącznie Solaris. Firma chce wykonać zadanie za 70,58 mln zł. Oznacza to 3,92 mln zł za jeden pojazd. Płock ogłosił zwycięstwo Solarisa w przetargu i potwierdziło, że oferta nie podlegała żadnym wykluczeniom ani unieważnieniom i spełniła wszystkie wymagane przez zamawiającego warunki.
Wymagania techniczneZamawiający wskazał, że pojazdy mają mieć maksymalną długość 12,5 metra. Pojemność określono na co najmniej 80 pasażerów. Dla 25 osób mają być zapewnione miejsca siedzące. Sześć foteli powinno być dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Standardowo zapewnione będzie jedno miejsce dla osób na wózku inwalidzkim oraz jedno miejsce na wózek dziecięcy. Wejście do pojazdów zapewnią trzy pary podwójnych drzwi.
Zamawiający wskazuje, że pojazd ma być w całości niskopodłogowy. Pojazdy nie mogą być wyprodukowane wcześniej niż 6 miesięcy od daty dostawy, a konstrukcja pojazdu i zastosowane rozwiązania mają gwarantować co najmniej 15 lat eksploatacji przy założeniu średnio 90 tys. km rocznego przebiegu. Zastosowane rozwiązania techniczne muszą być sprawdzone, produkowane seryjnie.
Konstrukcja autobusu ma być wykonana ze stali nierdzewnej lub aluminium. Możliwa jest też stal o podwyższonej jakości zabezpieczonej przeciw korozji. Zastosowany ma być centralny asynchroniczny silnik elektryczny o mocy minimum 150 kW. Wodorowe ogniwa paliwowe mają mieć natomiast moc 70 kW i będą zamontowane na dachu autobusów. Zbiorniki ciśnieniowe o pojemności minimum 1 550 litrów mają zapewnić zasięg pojazdom co najmniej 300 km.
Na wyposażenie pojazdów standardowo ma się składać system ogrzewania, system klimatyzacji całej przestrzeni pasażerskiej i monitoringu. W środku znajdzie się system informacji pasażerskiej – głosowej i wizualnej. Autobusy zostaną wyposażone w głośniki i ekrany z informacjami i trasą. Każdy autobus musi posiadać także stelaż do zamontowania biletomatu. Pojazdy będą wyposażone także w system bramek liczących pasażerów wsiadających i wysiadających. W autobusach znajdzie się ponadto „asystent pasa ruchu”, który pilnuje, by kierowca utrzymywał odpowiedni kierunek jazdy.
Na realizację zamówienia przewidziano 365 dni.